+31 (0)77-3541449

Zoektocht naar Snoekbaars

Posted on december 11, 2007 by admin There have been 0 comments

Afgelopen zondag zij Arnoud en ik (eric) in het brabantseland op jacht gegaan naar Snoekbaars. Ik heb met Arnoud afgesproken in Veghel waar deze ochtend de industrie haven eens uit gaan kammen. Hier hebben Bas en ik vorig jaar verschillende Snoekbaarzen weten te vangen. En aangezien Arnoud gebrand is om een Snoekbaars te vangen (heeft hij nl. nog nooit gevangen) leek dit een goede spot om het eens te proberen.

Bij het eerste licht zijn we op het water en beginnen we te Trollen. Arnoud met de Mepps Aglia Streamer en ik met mijn 'gouden'plug uit Friesland. We Trollen langs de loskade van de MBI waar het normaal standaard vangen is. Van morgen is dit echter niet het geval en staat de teller op nul als we de loskade voorbij zijn. Al Trollend gaan we verder de haven in maar de Snoekbaars geeft nog altijd geen teken van leven.

We komen aan het eind van de haven waar het water eindigd in een vierkante plas. Er springen Brasems uit het water en het water borreld van de bruisplekken van de Brasem. We besluiten hier het gebied werpend uit te kammen met onze Mepps Aglia Streamers. Ook dit brengt geen vis in de boot. We trollen verder. Wederom komen we langs een plek die me nog nooit in de steek heeft gelaten kwa vangsten. Maar ook hier geen leven. Ik begin me nu echt wel wat zorgen te maken. Mijn hot spots zijn bijna op en Arnoud heeft nog niks gevangen.

Op de terugweg komen we weer bij een andere open plek waar Bas en ik veel Snoekbaars hebben gevangen in het verleden. Op deze plek is het zo'n 3 meter diep met gaten naar bijna 4 meter, ontstaan door vrachtschepen die met het aanleggen een peut gas geven en een gat laten ontstaan in de bodem.

Ik Trol er overheen en voel een aanbeetje op mijn hengel. Meteen daarop krijgt Arnoud een enorme dreun op zijn hengel. De vis bonkt flink en het is dan ook waarschijnljik een Snoekbaars. Helaas voor Arnoud loste de vis zichzelf. We Trollen nog een paar keer over deze stek maar de aanbeten blijven uit.

We Trollen weer terug langs de loskade van de MBI wanneer ik ineens bananen zie op de fishfinder. Bananen betekend vis dus we wachten gespannen af. Een paar meter verder krijg ik beet. Het is een dikke Baars, geen Snoekbaars maar we zijn eindelijk van de nul af. Ik draai de boot om te kijken of we er nog een bij kunnen vangen. Na een paar keer op en neer weet ik nog een 2 tal baarzen van mooi formaat (rond de 35cm) te haken op mijn friesche wonder plug.

Ik ga nu naar de laatste hot spot waar ik hoop dat Arnoud eindeljik een Snoekbaars vangt of een dikke Baars. Die laatste stek is de passante haven in Veghel. Maar na de haven grondig te hebben uitgekamd is het resultaat nul Snoekbaars en nul Baars. We besluiten terug te Trollen naar de auto. Onder de brug krijg ik ineens een dreun op mijn hengel net op het moment dat ik tegen Arnoud aan het vertellen ben dat het echt slecht is vandaag. Na een korte heftige dril land ik een prachtige dikzak van een Baars. De Baars was 44cm echt een dikke dus. We Trollen door een plek waar koelwater word geloosd in het kanaal en ik tik er weer een Baars uit. Arnoud heeft het niet meer en snapt niet waarom hij niks vangt. Ik keer de boot zodat Arnoud ook een kans heeft maar weer is het mijn Wonder Plug die leathel is en weer een 35er opleverd. Dit herhaald zich zelfs een aantal malen achtereen op dezelfde plek. Arnoud word gek!!

Toen we geen beten meer kregen besloten we de boot uit het water te hijsen en bij de Mac een bakkie koffie te gaan drinken.

Ik ving die dag 6 Baarzen 4 rond de 35cm, 1 wat kleinere en 1 van 44cm. Mij gast Arnoud helaas niets. Ik nodig hem graag weer eens uit en dan hoop ik dat we wel een Snoekbaars kunnen los peuteren uit het kanaal bij veghel.